Cyberhus kan igen gøre status over et år med stigende aktivitet for vores online rådgivning. Det er ottende gang, vi gør status over de forskellige aktiviteter, og som det fremgår af statistikkerne, så er der igen hold i overskriften: ”flere unge – mere aktivitet.”

 Aktive unge
Som det fremgår af diagram og tabellen herunder, har samtlige rådgivningstyper oplevet vækst i 2012 i forhold til foregående år.

I Chatrådgivningen og brevkasserne som tilsammen udgør vores Ung-til-voksen rådgivning har vi haft en 12 procents stigning i antallet af rådgivningssessioner i forhold til 2011. Helt konkret er der tale om yderligere 180 spørgsmål i brevkasserne og 322 samtaler i chatrådgivningen. At vi fortsat oplever en stigning i antallet af henvendelser, indikerer ikke nødvendigvis at flere unge end tidligere har brug for rådgivning. Men at flere af de unge, der har brug for hjælp, finder hjælpen hos os. Det opfatter vi som en anerkendelse af, at vores tilbud kan gøre en positiv forskel for dem. 

Det er dog intet i forhold til stigningen i Debatter, Livsfortællinger og Ungeblogs som til sammen udgør vores Ung-til-ung rådgivning, hvor stigningen er hele 44 procent i forhold til 2011. Når gruppechatten, som ellers også er en del af vores Ung-til-ung rådgivning, ikke indgår i stigningsprocenten, er det fordi, det ikke ville give et reelt billede af stigningen, da gruppechatten først er startet i 2012.

GruppeChatten og TegnSelv
GruppeChatten havde premiere i april og har siden haft besøg af 299 unge fordelt på 37 chats af to timer.

Tegn Selv, som for første gang så dagens lys i 2011, er Cyberhus´ kreative hjørne, hvor børn og unge kan give udtryk for tanker, holdninger og følelser gennem billeder, de enten kan tegne online på Cyberhus eller uploader. De 804 uploadede billeder i 2012 er mere end en tredobling af antallet fra 2011. Det sender et utvetydigt signal om, at muligheden for at udtrykke sig på andre måder end ved det skrevne ord er vigtig for de unge, og at billedsproget er yderst brugbart i den forbindelse.

Klubhuset er meget mere end rådgivning
2012 blev året hvor Ung-til-ung for alvor slog igennem på Cyberhus og sammen med Tegn Selv med al tydelighed viser at vores vision med et klubhus, frem for blot en rådgivning er korrekt. Ud over at kunne få anonym rådgivning af voksne rådgivere, mener vi at muligheden for at udtrykke sig på forskellige måder(Tegn Selv) og muligheden for at spejle sig i andre unge(Ung-til-Ung) ligeledes er essentielle. Det ser ud til at de unge er enige.

Hvad taler de unge om
Temaerne i henvendelserne spænder vidt fra efterspørgsel af tips til at score ham den søde fyr fra klassen, til den unge der for første gang fortæller om overgreb eller selvmordstanker.  I chatrådgivningen registrerer vi efter hver enkelt samtale hvilke emner der var omdrejningspunkt for samtalen og derfor kan vi udfra vores registreringer danne et forholdsvis tydeligt billede af hvad det er de unge taler om.

I tabellen ses de 10 hyppigst repræsenterede temaer i chatrådgivningen. Når rådgiverne registrerer kan de vælge mellem 40 forskellige temaer.

Mange læser med
Mere end 830.000 sidevisninger fordelt på mere end 350.000 unikke brugere i 2012. Det svarer til ca. 2.200 sidevisninger fordelt på ca. 900 unikke besøgende hver dag gennem 2012. Der er altså en stor gruppe, der hver dag læser med på cyberhus.dk uden selv at være aktive i nogle af de rådgivende tilbud. 

Mere end 80 procent af vores besøgende kommer direkte fra søgemaskiner. Det er altså besøgende som eksempelvis søger på rådgivning, chat, spiseforstyrrelser, selvskade osv. på google, og derved finder frem til os. Når så stort et antal af vores besøgende finder os via søgemaskiner, vil der naturligvis også være en stor del, der ikke finder det, de søgte og derfor hurtigt forsvinder igen.

Brevkasserne er centrale
Derfor er det nødvendigt at kigge lidt nærmere på de enkelte sider, og den gennemsnitlige tid som brugerne bliver på de enkelte sider, for at få et reelt billede af hvor mange der kigger med.
Til det formål er brevkasserne ideelle, fordi vi i forhold til tidsforbruget kan adskille de brugere, der kun læser med, med de brugere der skriver et spørgsmål til brevkasserne, da dem der skriver gør det fra en separat side. 

 

Tidligere svar hjælper stadig
Det betyder altså, at der for hvert enkelt spørgsmål/svar der ligger på Cyberhus, er 10-20 unikke besøgende, der ser det. Taget i betragtning at de viste minuttal er gennemsnitlige fordelt på så mange besøgende, må det betyde, at en stor del bliver hængende et pænt stykke tid. Hvad de bruger tiden på, ved vi ikke præcist, men vi må antage at en væsentlig del af dem faktisk læser de mange svar, der allerede ligger i brevkasserne.

Det stemmer i hvert fald godt overens med mange unges udsagn, når de skriver i brevkassen. ”Jeg faldt lige over den her side, og synes det er nogle gode svar, så jeg håber også i kan hjælpe mig” – er en indledning, vi ofte støder på, når de unge skriver.
Vi antager, at en stor del af dem der bliver på siden over længere tid faktisk også ”får” rådgivning, selvom de ikke selv er aktive. Tallene fra Ung-til-ung indikerer en lignende tendens med gns mere end 25 unikke besøgende for hvert indlæg/kommentar, og at det derfor giver rigtig god mening at alle vores aktiviteter bortset fra vores 1-1 chatrådgivning er offentligt tilgængelige og kan følges…også af dem der måske ikke lige har mod til selv at deltage.

 

]]>

Online rådgivning