Intet er så skidt så det ikke er godt for noget siger ordsproget, og selv om rigtigheden af sådan et udsagn vel nok kan diskuteres, var det lige sådan vi havde det, da Center for Digital Pædagogik´s online rådgivning for børn og unge, Cyberhus, tidligere på året var ude for et mindre teknisk uheld.

I slutningen af december skete der en fejl i forbindelse med opdateringen af Cyberhus, der betød at google og andre søgemaskiner i langt mindre grad end tidligere viste Cyberhus i deres søgeresultater. Da mere end 80 procent af vores ca. 35.000 månedlige besøgende kommer fra google og andre søgemaskiner, var det naturligvis en fejl der kunne mærkes.

I hele 2014 havde Cyberhus som nævnt gennemsnitligt mere end 35.000 besøgende hver måned. Et tal der i øvrigt har været konstant stigende siden Cyberhus´start i 2004. Men i januar i år forsvandt pludselig  1/3 del af vores besøgende så “kun” lidt mere end 10.000 brugere klikkede forbi Cyberhus.

Fejlen er nu rettet, og vi har foretaget de nødvendige foranstaltninger, så en lignende fejl ikke kan opstå igen. Jeg må straks indrømme at jeg langt fra har den tekniske indsigt kunne forklare hvori fejlen lå, men jeg vil derimod meget gerne kaste et par ord efter den pædagogiske a-ha oplevelse, som kom i kølvandet på det tekniske uheld.

Pædagogisk aha-oplevelse

I tidligere indlæg har jeg gjort rede for, hvordan rigtig mange unge læser med “henover skulderen”, hver eneste gang vi giver et enkelt svar i brevkassen, eller hver gang en enkelt ung spørger om råd i vores debatter. I brevkasserne er helt op til 20 brugere med på en kigger, hver gang vi giver et svar. Derfor betød de mange færre besøgende i januar heldigvis heller ikke, at vores rådgivende aktivitet faldt med 1/3, da en væsentlig del af dem der klikker forbi Cyberhus “blot” kigger med, uden selv at være aktive.

Men vi kunne godt mærke at der også i vores rådgivende aktiviteter var mindre trafik. Både i brevkassen, i debatterne og andre steder på siden kom der i januar lidt færre indlæg end hvad der ellers plejer i januar måned.

Men i vores 1-1 Chatrådgivning var der ikke mindre aktivitetet. Faktisk var der en lille stigning i antallet af unge. Det giver os et klart billede af, at de unge som benytter vores chatrådgivning nok er unge der i høj grad har et indgående kendskab til Cyberhus i forvejen. Det er ikke unge der finder os via google og “pludselig” får trangen til at chatte.

De typiske chattere

Vi har altid antaget at størstedelen af de brugere, som vi har i vores 1-1-Chat, er unge som har så godt et kendskab til Cyberhus og den måde vi rådgiver på, at de føler sig trygge nok til at kaste sig ud i en chatsamtalen med en voksen. Denne antagelse har vi svært ved at underbygge, da vores anonymitetspolitik betyder, vi ikke kan genkende de unge fra gang til gang. Men uheldet i januar har nu bekræftet os i vores formodning.

Vi arbejder løbende på at skabe mere sammenhæng mellem vores chatrådgivninger, hvor vi mener at have ekstra godt fat i de sårbare unge, og så de offentlige ungerådgivninger, som ofte er næste skridt på vejen mod et bedre liv for den unge. Chatten er på flere måder det tætteste vi kommer på at have en fysisk samtale med vores brugere, idet kommunikationen foregår nu og her og er mere dialogisk end i en debattråd eller et brevkasseindlæg. Alligevel oplever brugerne skridtet fra vores anonyme digitale tilbud og til de kommunale fysiske ungetilbud, som uoverskueligt stort.

Lettere adgang til kommunen

Og det er derfor at vi ser det som afgørende at de kommunale rådgivninger i højere grad tager den digitale platform til sig og tilbyder chat til deres unge rådsøgende borgere. 
Ofte chatter vi med unge som vi meget gerne vil henvise til et kommunalt tilbud, hvor de kan få mere hjælp end vi kan tilbyde dem. For det er ude i kommunen det nødvendige beredskab der kan hjælpe den enkelte unge videre findes. 
Men alt for mange unge afviser henvisningen fordi det ofte vil kræve at de som minimum skal tage telefonisk kontakt til deres kommune. Det er der rigtig mange af de unge vi møder der slet ikke er klar til…det er jo netop derfor de har valgt en digital rådgivning.

Hvis de unge kan chatte med deres kommunale ungerådgivere vil de helt sikkert være mere tilbøjelig til at gøre brug af henvisningen. Og hvis de først har mødt den lokale ungerådgiver på chatten, er der måske ikke helt så langt til telefonen eller det fysiske møde.

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Niels-Christian Bilenberg

Seniorkonsulent med speciale i digitalpædagogisk ungerådgivning Kontakt Niels-Christian

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.