”Der har været mange flere unge igennem chatten, end der nogensinde har været i vores åben-dør-tilbud,” lyder det fra Johnny Szumlanski, der er den ansvarlige chatrådgiver for Bispebjerg Ungerådgivning. Sammen med de andre rådgivere i Bispebjerg har han netop evalueret den nye chatrådgivning, som har fået en varm modtagelse fra både rådgiverne og de unge. ”Med chatrådgivningen har vi nu et tilbud til unge, der er helt anderledes end noget andet rådgivningstilbud. Vi kan tilbyde de unge en kontinuerlig chat, hvor de kan lave en ny aftale med den samme rådgiver, som de allerede har chattet med og skabt tillid til. Derudover har vi muligheden for at mødes med de unge, hvis der opstår et behov for det – det er der ingen andre chatrådgivninger, der kan,” fortæller Johnny Szumlanski.

[caption id="attachment_13666" align="aligncenter" width="630"]Cyberhus.dk Cyberhus.dk hvor København har en afdeling i den anonyme chat-rådgivning[/caption]

Et stigende behov for digital ungerådgivning

Bispebjergs chatrådgivning er et eksempel på det nye samarbejdstilbud, Cyberhus tilbyder de kommunale ungerådgivninger. Chatten har åben to gange om ugen plus det løse, og selvom der ikke har været den store reklame, har der været unge igennem stort set hver gang, der har siddet en rådgiver klar ved tasterne. Johnny Szumlanski fortæller, at Bispebjerg-chatten er et forsøg på at imødekomme et stigende behov, som rådgiverne længe har oplevet blandt de børn og unge, de dagligt er i kontakt med:

”Jeg oplever et stort behov for, at vi ungerådgivere begynder at bruge digitale medier til at rådgive børn og unge. De unge bliver jo ikke mindre digitale med tiden – tværtimod. Og som rådgivere er vi jo nødt til at være, hvor de unge er. Chatten giver de unge bedre chancer for at komme i kontakt med os – især de unge, der har svært ved at møde fysisk op nede i rådgivningen,” lyder det fra Johnny Szumlanski, der også fortæller, at de unge allerede efterspørger flere ressourcer i chatten. Fx var der en ung, der skrev og spurgte, om Bispebjerg Ungerådgivning ikke kunne sætte flere rådgivere på i chatten, fordi han en dag havde ventet i over ½ time på, at det blev hans tur.

Den anonyme chat åbner for nye spørgsmål

Johnny Szumlanski fortæller, at en helt ny gruppe af unge henvender sig med nye spørgsmål til rådgiverne, efter de har fået chatten. Fx er der flere unge fyre, der stiller spørgsmål og vil snakke om følelser og sex, og det er noget, rådgiverne aldrig har oplevet før:

”Jeg har været ungerådgiver i 15 år, så jeg har jo talt med mange hundrede unge, og jeg har aldrig nogensinde hørt en dreng stille spørgsmål om sex og følelser, medmindre det er en dreng, jeg har kendt rigtig godt og rigtig længe. Det er et emne, drenge ofte har meget svært ved at snakke om. Derfor har vi aldrig haft drenge, der har henvendt sig med den type spørgsmål før. Men det har vi nu, efter vi har fået chatten,” fortæller Johnny Szumlanski.

I chatten opsøger de unge rådgiverne med spørgsmål, de ikke kommer ind ad døren med. Forklaringen på dette er ifølge Johnny Szumlanski, at chatrådgivningen er anonym og derfor rykker på grænserne for, hvor private de unge tør at være over for rådgiverne. De unge er derfor mere trygge ved at åbne op og snakke om emner i chatten, som de ikke tør bringe på banen andre steder.

”Fx var der en fyr, der chattede om sine kæresteproblemer. Han skrev, at han havde det dårligt og ikke kunne sove om natten, fordi han tænkte på en pige. Han vidste ikke, om pigen kunne lide ham, og han var meget i tvivl om, hvad han skulle gøre. Det er selvfølgelig et spørgsmål, der er i den lette ende, men det er stadig noget, der betyder meget for unge mennesker i deres teenagerliv,” fortæller Johnny Szumlanski og fortsætter:

”Der var også en fyr på 15 år, der skrev ind. Han havde været sammen med sin kæreste i noget tid, og de ville gerne i seng med hinanden, men hun var ikke fyldt 15 år endnu – det gjorde hun først om to måneder. De var MEGET GLADE for hinanden, skrev han med stort, så det var svært for dem at vente. Men samtidig var han bange for, hvad der kunne ske, for han vidste godt, at det er ulovligt at have sex, når man er under 15 år”.

Ifølge Johnny Szumlanski tyder alt på, at chatten er en måde, rådgiverne kan få drengene til at åbne op. Men selvom chatten generelt inviterer de unge til at snakke om nye typer spørgsmål, fortæller Johnny Szumlanski, at der også er mange unge, der henvender sig med problematikker, som rådgiverne i forvejen kender fra ungerådgivningen.

[caption id="attachment_13668" align="aligncenter" width="630"]Cyberhus.dk Københavns “Ung i”-afdeling på Cyberhus.dk[/caption]

Digitale medier skaber nye udfordringer

Som en del af samarbejdsaftalen har Cyberhus klædt Bispebjergs chatrådgivere på til at rådgive via digitale medier og imødekomme de udfordringer, der opstår undervejs. Derudover er Bispebjerg løbende i dialog og modtager faglig sparring fra rådgiverne på Cyberhus. Johnny Szumlanski lægger ikke skjul på, at det er nyt og anderledes at rådgive de unge via digitale medier, men det skræmmer ham ikke.

”Selvfølgelig er det nyt og anderledes at rådgive via chat, men i bund og grund handler det jo om at få de unge til at reflektere – ligesom det gør, når vi snakker med unge i den fysiske rådgivning. Og man lærer jo hele tiden noget nyt,” lyder det fra Johnny Szumlanski:

”Som ungerådgivning skal vi åbne for flest mulige måder, de unge kan komme i kontakt med os, så de kan få rådgivning på lige præcis den måde, de gerne vil have det. Dermed sikrer vi, at vi når ud til og hjælper flere unge. Indtil videre er der 10 gange større succes med chatten, end der er med det fysiske åben-dør-tilbud, hvor de unge henvender sig direkte fra gaden, og det viser jo klart, at chatten er populær blandt de unge, så vi har bestemt planer om at forsætte,” afslutter han.

Af Camilla Tang Jensen, kommunikationskonsulent i Center for Digital Pædagogik

]]>

Nyheder