Hvorfor en digital kampagne? Målet med den digitale kampagne var at skabe en åben dialog, hvor de unge fik mulighed for at reflektere over de følelser, tanker og adfærd, der opstår i forbindelse med mobning. Det gælder både for mobberen, mobbeofferet og de omkringværende (gruppen). Kampagnen var baseret på principperne bag antimobbe-konceptet ENABLE, hvis formål er at udvikle de sociale og følelsesmæssige færdigheder hos unge mennesker, så de bedre kan forstå og blive mere ansvarlige i deres on- og offline sociale interaktioner. ENABLE ønsker at bekæmpe mobning ved hjælp af en helhedsorienteret indsats omkring de unges fællesskaber, empati og individuelle modstandskraft. Ved at lave en digital kampagne har vi skabt dialog med de unge på tværs af skole og fritid.
“Som mobbet kan man få en fornemmelse af, at man selv er skyld i mobningen eller at ingen vil tro eller forstå een, hvis man siger noget til f.eks. forældre eller lærere” – Anonym ung i gruppechatten om mobning
Center for Digital Pædagogik arbejder til daglig målrettet med at møde de unge i øjenhøjde ved brug af digitale medier. Erfaringen fra vores online-rådgivning på Cyberhus fortæller os, at der er behov for at arbejde med digitale indsatser, fordi det giver den unge mulighed for at gå i dialog på egne præmisser.Kampagnens opbygning
Den digitale ungerådgivningen Cyberhus fungerede som bindeleddet til de unge, og der var hver torsdag i januar en gruppechat om mobning. Emnerne i gruppechatten byggede på modulerne i ENABLE. Torsdag 07-01-16 : Hvad er mobning- Definition på mobning (og hvor sker det?)
- Hvornår er det mobning?
- Hvad sker der, når nogen mobber? (den enkelte, gruppen, miljøet) Hvilke ”roller” er der? (offer, mobber, iagttager). Deltager jeg i mobning ved at gøre ingenting, når det sker?
- Hvad er følelser? Hvordan beskriver jeg, hvordan jeg har det? Eksempler på følelser (gode og dårlige) – Hvordan ved jeg, om du oplever det samme som mig?
- Hvilke emner er følsomme? (eks. race, religion, udseende, alder, handicaps, køn, seksualitet)
- ”Ansigtsløst” – hvad betyder det for kommunikationen? (svært at aflæse følelser)
- Misforståelser (hensigt/intention vs. Modtagelse)
- Digital selvskade
- Har du oplevet digital mobning? Hvad gjorde du?
- Hvordan slipper jeg væk fra digital mobning?
- Drillerier, mobning, vold – hvor går grænsen mellem dem?
- Fysisk og psykisk vold
- Hvorfor er det svært at gøre noget?
- Peer-to-Peer-support (ung til ung-netværk)
- Hvordan tager man ansvar som ung?
- Er det nemt at ændre adfærd? (hvorfor kan det være svært?)
- Hvordan styrer jeg mine følelser? Strategier til at klare negative følelser
- Hvad kan JEG gøre i situationen? Og hvad er konsekvensen?
“I gruppen er der en mobbementalitet, som gør det svært at gå imod de andre. En slags underforstået accept af, at der sker mobning” – Anonym ung i gruppechatten om mobning