Brugervenligt webdesign er en disciplin, hvor mange erfaringsområder mødes, og det er ikke svært at finde nogen, der har en mening om, hvordan man skal gribe det an. Sværere er det at finde frem til noget, der ligner målbare og objektive kriterier for, hvad godt webdesign egentlig er. Der findes et væld af litteratur, værktøjer og metoder at fordybe sig i – så meget, at det kan være svært at finde overblikket, så her er et par tips til, hvor du med fordel kan starte. Jeg har givet et slag på tasken på sværhedsgraden af metoden, og hvor meget tid, der skal investeres. I Center for Digital Pædagogik har vi gode erfaringer med at komme omkring følgende punkter i vores usability-arbejde: Peger på skærmBrugertest
Vis din webside til en eller flere, der ikke har set den før, og lad dem udføre de opgaver, som siden har til formål at løse. Lad brugeren “tænke højt”, og du kan med garanti høste ideer til forbedringer. Husk at notere – eller endnu bedre videooptage – undervejs.
Sværhedsgrad: Nem
Tidsforbrug: Lavt Web Analytics
Med gratis analyseværktøjer som Google Analytics, kan du lave meget detaljerede og brugbare analyser af brugernes opførsel på dit website. Og meget relevant i denne sammenhæng – du kan dokumentere effekten af dit usability-arbejde!
Sværhedsgrad: Middel
Tidsforbrug: Højt Designpsykologi
Et af de fagområder, som blander sig i debatten om usability i webdesign, er psykologi. Og der er faktisk spændende pointer at hente fra psykologiens viden om det menneskelige sanseapparat. Et eksempel kunne være forskellen på vores foveale og perifære syn, der begge er i brug, når vi ser på en webside.
Sværhedsgrad: Høj
Tidsforbrug: Middel Har du gode tips til usability, eller kunne du tænke dig at vide mere, så smid en kommentar i bloggen, så kan det være jeg tager det op i en kommende blog-post! Links:

Eksempel på brugertest – se Steve Krugs video (ham med “Don’t Make Me Think”)
Web Analytics – Guide til Google Analytics
Produkt- og designpsykologi – facebook-side

]]>

Ikke-kategoriseret