Christian Mogensen

Tidligere ansat Mere om Christian

Elektronisk empowerment Vi startede med tre unge. Tanken var i første omgang at give dem en gulerod for at engagere sig i en hverdag på Ungdomscentret. Computerspillene og samværet med Thoke og jeg skulle kunne gøre centret og dets andre tilbud mere attraktive. Det gav dog meget hurtigt mening at vende problematikken ifht. det bekymrende forbrug af spil om: Spillene var ikke årsagen til, at det stod skævt til i skolen eller hjemmet; de var et symptom herpå. Vi mødte en gruppe unge der hjertens gerne ville være både sociale og involverede, men af forskellige årsager ikke evnede eller turde det. Derfor søgte de over i spillene – en arena skræddersyet til at give tilpas med ansvar, modstand, støtte, feedback og skulderklap. Computerspil er ikke designet til at være sjove – de er designet til at man lykkes deri Computerspil er på den måde fantastiske – når man tænder for konsollen i hjemmet, er man pludselig ham, der kysser prinsessen, slår dragen ihjel og redder verden. Det er en sund oplevelse at have – ung som gammel – hvis man formår at omsætte sin empowerment til resten af livet også. Da vi vendte ligningen om, begyndte den ellers uløselige knude at løsne sig: Der var et fælles fodslag for kommunikation og læring som ellers tidligere havde været usynligt – pludselig kunne der snakkes i fulde 60 minutter om moderne neurovidenskab, lovgivning og samtidshistorie, og med et trylleslag engageredes de unge med både hjerne og hjerte i projektet – og i sig selv. Vi gjorde en indsats for at møde de unge dér, hvor de rent faktisk var – fremfor dér, hvor vi godt kunne tænke os de var. Gennem støtte fra bl.a. superviserende psykologer og interesserede kolleger udvikledes projektet og dets målramme. Flere af de unge engagerede sig igen i skolen og familien, og alle mødte sociale målsætninger i både forældres, fagpersoners og deres egne øjne.  

Kommunalt samarbejde

I dag er projektet forankret i Ungdomscentret under Aarhus Kommune og Center for Digital Pædagogik; tilsammen ydes der en tværfaglig og personnær indsats på tværs af alle de diagnoser, problemstillinger, udfordringer og personligheder som gruppen rummer. Seneste store projekt var at indrette de fine lokaler Ungdomscentret har tildelt os med hajer, bølger, og alskens maritime elementer – for det skulle jo matche de indkøbte computere fra Shark Gaming. De unge mødte op langt flere gange om ugen end projektet var rammesat til – ikke for at spille computer – men for at male, arbejde, hjælpe og være sammen om deres projekt. Aarhus Kommune som hele samt en stor del af de tilknyttede medarbejdere har været uvurderlige for, at projekt har kunnet nå en sådan grad af stabilitet og faglig kapacitet som i dag; både administrative medarbejdere der har hjulpet med at finde de rigtige paragraffer og genveje i knudrede regelsamlinger, og det personale hvis store viden på det pædagogiske og psykologiske felt har kunnet kombineres med CfDP’s erfaring og know-how om digital pædagogik og digital identitet, for muliggøre at møde de unge på deres præmisser. Rejsen har kostet mange sene nattetimer med projektbeskrivelser, fondsansøgninger, bevillinger, målsætninger og tanker – men tilbage står vi nu med over 10 unge i gruppen, flere på venteliste og en fantastisk hverdag med nogle skønne sociale og engagerede unge, som har fået et sprog for deres hobby og en forståelse for hvordan den enten kan være springbrættet ind i de rum, som deres jævnaldrende befinder sig i – eller trinnet videre til en karriere som eSports-atlet – eller foredragsholder med speciale i computerspil… Ungdomscentret i Aarhus Kommune og Center for Digital Pædagogik er i øjeblikket igang med at evaluere og systematisere den lange proces som har ledt til den succesfulde “UC Gaming”-gruppe, så vi i starten af 2017 vil kunne hjælpe andre kommuner med at etablere lignende tilbud. ]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Christian Mogensen

Tidligere ansat Kontakt Christian

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.