Designprocessen skrider fremad. Onsdag den 22. august var vi på besøg på Aarhus Katedralskole for at få feedback og uhæmmet kritik på de skitser, der er ved at udvikle sig til den vidensbank, som vi gerne vil lave på Netstof.dk. Eleverne stod heldigvis ikke tilbage for at give vores designere et par (k)ærlige ord med på vejen i samme omgang.

Spansktimen er lige færdig, da vi ankommer til lokale H11 på Katedralskolen. Syv elever har siddet klar og ventet på os, nysgerrige efter, hvad de mon skal deltage i. Vi har lovet alle eleverne en fribillet til biffen for deres deltagelse.

Isbrydning og læring

Nogle af deltagerne er lidt tilbageholdende i starten, men det tager ikke mere end 10 minutter, før samtlige elever har været i spil og har givet os kritik på vores arbejde. Vi opfordrer som udgangspunkt brugerne til bare at give den gas og være hårde ved os, og de kvitterer med skævt smil og et: “Okay, fedt nok!” Vi lægger ud med at fortælle lidt om CfDPs måde at arbejde med hjemmesideopbygning, og fortæller særligt om relevansen af at arbejde med mock-ups. Det fungerer som en god isbryder forud for den mere følsomme dialog om brugernes sitets indhold, og samtidig får eleverne et spændende indblik i arbejdet med webudvikling.

Workshop i fire trin

Workshoppen er inddelt i fire temaer. 1) Generel intro til vores arbejde på rusmiddel-området, hvor vi hører om elevernes overordnede indtryk af den offentlige indsats omkring rusmidler og unge. (2) Vi fremlægger nogle grove skitser til hjemmesidens opbygning (wireframes) og diskuterer deres brugbarhed med eleverne. (3) Gennemgang og diskussion af de næsten færdige designs. (4) Til sidst afslører vi for eleverne, hvilke artikler vi regner med at skrive til sitet, og udfordrer dem til individuelt at finde mangler og muligheder i informationslandskabet.

Feedback-bombe

Det tager os som sagt ikke mere end 10 minutter at få hul på diskussionen, og det varer ikke længe, før vi ligefrem må bede workshoppens deltagere sætte farten ned, så vi kan nå at tage noter undervejs. Særligt i “tredje halvleg” er eleverne ikke til at stoppe i deres strøm af veloplagte rettelser til de designs, som vi viser dem. Vi bemærker i den forbindelse udpræget enighed omkring deltagernes navigations- og designmæssige prefærencer. Eleverne bruger hinanden aktivt som sparringspartnere, når de idégenererer og associerer undervejs.

Kritik og anerkendelse

Fire af de syv deltagere tilmelder sig umiddelbart efter workshoppen vores frivillige brugerpanel og beder os kontakte dem med flere spørgsmål til netstof, hvis vi har nogle. Vores udbytte af workshoppen er ikke til at tage fejl af. På blot en time bliver vi hevet igennem den lynrenovering af sitet, som vi havde håbet på. Samtidig modtager vi stor ros for det overordnede design, som tilsyneladende ligger et stykke over elevernes forventninger til et “offentligt projekt”.

Dagens bedste citater
“Det er vildt vigtigt, at I ikke er nedladende, ligesom man ser på andre offentlige sites til unge.”
“Det var virkelig fedt at være med, men næste gang I kommer, kan I så ikke komme oven i en oldkundskabstime?”

En stor tak til rektor Lars Kielland Scheibel for sparring og lån af lokaler.

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Jonas Sindal Birk

Seniorrådgiver, konceptudvikling og strategi Kontakt Jonas

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.