Helplinens formål og arbejdsopgaver Vores daglige arbejde som helpline består primært i at svare på spørgsmål og bekymringer fra unge – og deres forældre –  om deres oplevelser online. Henvendelserne kan også omfatte skadeligt eller ulovligt indhold, som de unge falder over på nettet. Arbejdet sker via vores unge-platform på Cyberhus.dk og gennem faglig formidling på www.cfdp.dk. På begge platforme er der mulighed for chatrådgivning og direkte dialog med fagpersoner. Arbejdet som Helpline falder i god tråd med vores overordnede formål i CfDP om at hjælpe specielt udsatte børn og unge. Et andet og vigtigt aspekt er, at netværket skaber muligheden for at arbejde sammen med store sociale platforme såsom Facebook, Twitter og Ask.fm. Det betyder, at vi sammen med de andre 30 Helplines i Europa er med til at sætte agendaen for sikkerheden på specielt de sociale medier.

Mødet med Facebook

Senest har netværket af Helplines afholdt møde med en repræsentant fra Facebook omkring sikkerheden på platformen og deres nuværende procedurer. Facebook er et velbesøgt medie, og det betyder naturligvis, at der løbende udfolder sig nogle problematikker. Det har Facebook allerede fokus på, og de har gennem årene udformet en række nøglepolitikker omkring nøgenhed, menneskehandel, hate speech og meget mere. Derudover udruller de løbende nye initiativer – lige nu arbejder de med selvmordsforbyggelse og tænk-før-du-deler kampagner. På dagen fik vi lejlighed til at stille nogle af de spørgsmål, der bekymrer unge og deres forældre, som vi møder som Helpline,  og vi fik gjort opmærksom på deres refleksioner omkring sikkerheden på Facebook. Vi spurgte blandt andet Facebook-repræsentanten, om forældre let kan rapportere problemet, hvis billeder af deres børn bliver delt på en uhensigtsmæssig måde. Her henviser Facebooke til  funktionen ‘Privatlivsrettigheder – anmodning om fjernelse af billede’ – og lover, at de vil behandle rapporteringer hurtigt og tage handling, hvis nødvendigt.

Større sikkerhed i fremtiden

Vi oplever det som meget positivt, at det er muligt at komme i direkte dialog med for eksempel Facebook. De store sociale platforme er internationale store virksomheder, og dialog kan være svært, særligt som privatperson eller som mindre organisation. Værdien af vores internationale samarbejde i Insafe som Helpline er derfor tydelig for os. Vi har som et netværk af Helplines større indflydelse. Der bliver lyttet til os, vi er med til at skabe refleksion, og de store virksomheder ønsker at samarbejde med os. Det er med til at skabe resultater, og sammen kan vi øge sikkerheden online. Er du interesseret i at læse mere om, hvilke områder og problematikker vi bliver spurgt mest om, og hvem der henvender sig til os? Så læs mere her.

Om Sikker Internet Center Danmark

Centeret består af organisationerne Medierådet for Børn og Unge, Center for Digital Pædagogik og Red Barnet. Medierådet fungerer som nationalt videncenter med fokus på børn og unges brug af digitale og sociale medier. Center for Digital Pædagogik driver den danske helpline, som er en digital rådgivningsplatform, hvor børn og unge kan få anonym rådgivning. Endelig varetager Red Barnet den danske hotline, hvor man kan anmelde fund af online materiale med seksuelt misbrug af børn]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.