Avatarer & Kommunechats ændrer den digitale rådgivning
Den seneste opdatering af Cyberhus har sendt rådgivningssitet med katapult ind i fremtiden. Det er den femte generation af Cyberhus, og platformen har med opdateringen taget et af sine hidtil største ryk. Vi er stolte af endnu engang at have genopfundet de rammer, som vores pædagogiske praksis kan udfolde sig i, så den bevarer sin relevans for næste generation.

Avatarer på både unge og rådgivere
Som en del af den seneste opdatering har vi fokuseret på at give sitet personlighed. Vi har længe ønsket at give de unge bedre muligheder for at udtrykke sig visuelt, og vi tænkte de to ting kunne kombineres i indførelsen af avatarer, dvs en slags anonymiserede profilbilleder. Nu kan de unge derfor vælge mellem 25 forskellige smileys, som kan tillægge deres indlæg en bestemt følelse.
“Mange farver. Pang pang 🙂 og nemt at finde rundt i”
– Tristan, ung på Cyberhus
For også at tydeliggøre, at vi har mennesker af kød og blod til at sidde i den anden ende, har vi givet hver enkelt rådgiver sin egen avatar på sitet. På den måde vil de unge nemmere kunne relatere sig til den feedback de får i brevkassen.


Cyberhus er kommunernes nye platform
Det er en mangeårig vision, der tager form, når vi i disse år bygger bro mellem Cyberhus’ digitale infrastruktur og kommunernes åbne rådgivninger. Brobygningensindsatsen er støttet af Velux Fonden.
Der er konstant høj efterspørgsel på rådgivningen i Cyberhus, og vi ved samtidig, at det kan være en udfordring i det forebyggende sociale arbejde i kommunerne at praktisere tidlig opsporing. Derfor har vi længe ønsket at drage nytte af hinandens ressourcer. Og nu er vi godt på vej.
“Der meget bedre overblik og lige til og så det mere frisk at se på med farver”
– Anonym ung
I skrivende stund samarbejder Cyberhus med 10 kommuner (12, per januar 2018), og der er flere på vej ind. Samarbejderne er af forskellig karakter, men de fleste er startet med at rådgive via chat. Vi arbejder løbende med at udvide den palette af digitalpædagogiske værktøjer, som kommunerne kan benytte efter behov, og indenfor den næste uges tid lancerer vi også lokale Brevkasser.
De 4 tidligere versioner af Cyberhus
Den nye opdatering kalder vi Cyberhus 5.0, men for de af jer, som har lært Cyberhus at kende for nylig, syntes vi det kunne være sjovt at lave en kort gennemgang af vores tidligere versioner. Lidt nørdet, indrømmet.




Oktober 2017: nyt niveau!

Med det nedbarberede mobilsite havde vi skyllet farver, spræl og finurlighed ud med badevandet. Med støtte fra Veluxfonden var vi samtidig begyndt at samarbejde med flere og flere kommuner, og sitet havde svært ved at rumme den kompleksitet, som det krævede.
Det nye Cyberhus 5.0 har medbragt meget mere end blot nyt design – vores nye Afstemninger kan eksempelvis både benyttes til social pejling og give os indblik omkring nogle af de tematikker vi har særligt fokus på for tiden. Avatarerne giver et helt nyt, rigt lag af information til rådgivningen, og integrationen af de kommunale rådgivninger giver et helt nyt afsæt for henvisningsmulighederne mellem vores frivillige tilbud og de kommunale tilbud.
Næste skridt…
Vi arbejder i skrivende stund på flere forskellige værktøjer og udvidelser til de kommunale rådgivninger på Cyberhus. Vi afholder desuden temadage med jævne mellemrum, hvor interesserede kan komme og høre erfaringerne fra de, der allerede er i gang med deres egen kommunale digitale rådgivning.
Interesseret i at høre mere?
Kontakt centerleder Anni Marquard på anni@cfdp.dk
Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.