Mobiler Mod Mobning er et projekt om digital mobning, skabt i samarbejde med Lommefilm. På deres side er elevernes produkter fra projektet; kampagnefilm mod digital mobning.

Projektet bestod nemlig i, at besøge skoleklasser og sammen med dem starte en anti-mobbekampagne på deres skole – for på den måde at involvere dem som afsendere, og tage et svært emne op på en frisk måde, der er direkte relevant for problemstillingen.

 I forbindelse med projektet blev der udviklet en
Lærervejledning af Helena Sofía í Byrgi.

Den guider dig igennem at køre en
Mobiler Mod Mobning temadag,
eller som forløb på op til syv lektioner.

Mobiler Mod Mobnings formål er også at involvere og aktivere eleverne selv. Derfor skal De også selv i gang med mobilen og lave små spots mod digital mobning. Desuden opfordres eleverne til at lave egne grupper på Facebook, der skal gøre opmærksom på deres film og digital mobning. Målgruppen for elevernes film og kampagner er andre unge på samme alder. Cyberhus og Lommefilm opfordrer derfor også til, at eleverne efterfølgende præsenterer deres film og kampagner for de andre elever på skolen, som ung til ung formidling.

  • Mobiler Mod Mobning involverer klassen direkte i emnerne digital mobning, netetik, brug af mobiltelefoner, sociale medier, film og kampagneformer.
  • Mobiler Mod Mobning er således ikke et konfliktløsende tilbud, der tager specifikke situationer eller problemstillinger op
    – men et tilbud, der på en alternativ og legende måde, kan medvirke til at sætte ord og billeder på et emne, der er svært at tale om.
  • Mobiler mod Mobning blev støttet af TrygFonden.

Mobiler Mod Mobning gennemførte 75 workshops for skoleklasser fra efteråret 2010 frem til efteråret 2012.

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Jonas Ravn

Seniorkonsulent med speciale i unges digitale trivsel Kontakt Jonas

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.