Signe Sandfeld Hansen

Seniorkonsulent med fokus på digital ungerådgivning og fællesskaber Mere om Signe

En værktøjskasse til børn og unge

På vores ungdomsrådgivning Gruppechat.dk bliver der løbende afholdt gruppechats om forskellige emner som, på forskellig vis, er relevante for unge. Selvom det rigtig ofte er emner der knytter sig til at have det svært, så er der også plads til emner af oplysende karakter, såsom f.eks. emner om privatlivspolitikker, samfundsmæssige tendenser eller de unges rettigheder.

D.22 november afholdte vi, i samarbejde med Medierådet for Børn & Unge og Red Barnet, en gruppechat om, hvordan børn og unge kan forholde sig til persondataforordningen eller GDPR som den også kaldes (ja, bare navnet er ret voksent). Lige nu er der nemlig rigtig mange, som ikke ved, hvilke rettigheder de har både online og offline, når det kommer til persondata, og der er også mange, som slet ikke er klar over, hvad persondata egentlig dækker over. Og når man ikke kender sine rettigheder, eller ved hvad man skal lede efter, så er det virkelig svært at tage stilling til, når man f.eks. giver de sociale medier lov til at bruge sine data. Gruppechatten om persondataforordningen er en del af en større indsats, som til sidst skal ende med en form for værktøjskasse, som kan hjælpe børn og unge med at tage stilling til andres brug af ens persondata. For at sikre at den rette viden blev indsamlet til formålet, deltog Catrine Søndergaard Byrne, advokat og rådgiver om databeskyttelsesret, Labora Legal.

En kritisk nysgerrighed

“Men jeg har faktisk også lagt mærke til det på Facebook – altså søger jeg på noget, får jeg pludselig facebookreklamer med det. Og det gør mig egentlig ikke noget, fordi det jo selvfølgelig er emner, jeg er interesseret i. Det er mere det om, at min telefon eksempelvis ved hvornår jeg går i seng og sådan set alt, jeg gør på en dag.” Ung i gruppechatten

Der deltog 12 unge i chatten, og selvom de fleste havde hørt om persondataforordningen, så var det langt fra alle som vidste hvilken betydning den har, både for ens eget liv og andres. Det viste sig dog at de fleste unge var bevidste om at være kritiske når en virksomhed beder om data, og at de, på forskellige måder, havde kendskab til hvordan de kunne beskytte sig selv.

Det gælder særligt på de sociale medier, hvor der bliver indsamlet en del data. Selvom de fleste unge er klar over det, så er det rigtig ofte uklart præcis hvorfor de sociale medier har dem, og hvad de skal bruge dem til. I gruppechatten førte det til en snak om de reklamer, som bliver vist på de sider som de unge besøger. Hvert like, hvert klik og hver søgning er med til at påvirke hvilke reklamer der vises – og ikke kun på den ene side, men på tværs af de sider der besøges. Det var noget som de unge både tænker over, og som mange af dem aktivt gør en indsats for at undgå, ved f.eks. at bruge adblockere eller VPN forbindelser.

Let og overskueligt

Men selvom de fleste unge godt ved at deres data bliver brugt til alt muligt, så er det stadig ikke alle der læser “det med småt” – rigtig ofte fordi det er uoverskueligt og med MEGET STORE BOGSTAVER. I persondataforordningen er det blevet et krav, at det skal være let og overskueligt at vurdere hvad man siger ja til, men der var flere af de unge, som ikke synes at det krav er kommet helt i mål – uanset hvor store bogstaverne er. Det førte videre til en snak om at der burde være nogle klare regler for hvad virksomhederne egentlig må registrere af data, sådan at det ikke burde være nødvendigt at skulle nærlæse alt “det med småt”, hvis man f.eks. køber en genstand.

Der står jo heller ingen steder med småt, at cykelhandleren må bruge din cykel når de vil. Når du har købt noget, ejer du det, og så synes jeg er virkelig at lige meget hvad der står med småt, burde man ikke have lov til at “medeje” en solgt genstand.” Ung i gruppechatten

Et godt fundament

Fordi Gruppechat.dk er en rådgivningsplatform, og fordi den samarbejder tæt med Cyberhus.dk, er de fleste deltagende unge fra et sårbart segment af den danske ungdom. Det er også den gruppe af unge som er i øget risiko for at komme i problemer, både online og offline. Derfor er det både en kilde til optimisme og håb, når de udviser en skærpet opmærksomhed på virksomhedernes brug af persondata.

“De unge jeg talte med igår, har en rigtig god forståelse for udfordringerne og dilemmaerne. De ønsker ikke bare at dele data med hvem som helst. De kender til værktøjer til at beskytte sig. Men mest af alt: de er kritiske. Omend resignerende, for det er sørme en svær kamp at kæmpe alene. Så vi har et fundament i de unge, som gør at vi godt kan være kritiske på samfundsniveau og begynde at tage de svære drøftelser om hvad visionen er for vores digitale samfund. “ Catrine Søndergaard Byrne, advokat og rådgiver om databeskyttelsesret, Labora Legal.

Ønsker du at vide mere om gruppechatten, kan du kontakte Signe Sandfeld Hansen på signe@cfdp.dk

Hvad er ‘Safer Internet Center’?

Center for Digital Pædagogik er en del af Insafe-netværket, som er medfinansieret af Safer Internet Programme. Opgaven for Insafe-netværket er at styrke borgere i at bruge nettet, positivt, sikkert og effektivt. Netværket kræver fælles ansvar for beskyttelsen af borgernes rettigheder og behov, i særdeleshed for børn og unge, af regeringen, lærere/pædagoger, forældre, medier, erhvervslivet og andre relevante aktører. Insafe partnerne arbejder tæt sammen for at dele best practices, information og ressourcer. Netværket arbejder sammen med erhvervslivet, skoler og familier med det formål at styrke folk i at slå bro over den digitale kløft mellem hjem og skole, og mellem generationerne.

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Signe Sandfeld Hansen

Seniorkonsulent med fokus på digital ungerådgivning og fællesskaber Kontakt Signe

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.