Børn og Undervisnings-ministeriet har for nyligt lanceret kampagnen Godt Du Kom. Med TV-spots, Facebook-integration, konkurrencer og både publikum-favoritterne Rasmus Seeberg og Rasmus Bjerg. Målet er, i øjenhøjde og med humor, at få de børn i skole, som ellers pjækker for meget. Kampagnen kan opleves her:
www.godtdukom.dk
Den Effektive SMS? Målet er beundringsværdigt, men midlet synes skudt ved siden af. Man har valgt en video som kan “go viral” – dvs. blive delt af målgruppen selv og derved nå langt ud. Det ser ud til at lykkes meget godt. Man har, heldigvis, valgt at holde igen med de løftede pegefingre, og gøre læreren til kampagnens klovn, fremfor den udeblevne elev. Så langt så godt – men der er heller ikke det store bid. Kampagnens særtegn er så at eleverne selv kan sende et Wake-Up Call til en udeblivende klassekammerat, og på den måde blive en del af kampagnen. Her hopper kæden så af. Det er fint at ville have eleverne med som afsendere – men er det lige en klassekammerats videresendelse af en sjov musik-bid, der får én ud af fjerene og nå bussen? Kampagnens egentlige målgruppe er ikke de velfungerende elever, der sover over sig en gang imellem – selvom den sjove nye tekst ligger lidt op til det. Problemet er de unge, som selv skal motivere sig til at komme op i skole – men som ikke gider klassen og undervisningen. Vil de springe op, eller mere indirekte tage kampagnens budskab til underretning?

Kampagnen fanger ikke dem, som har brug for det. Det er aldersgruppen omkring 5 kl. som synes den er sjov – men de bliver sendt i skole af far og mor. Det er eleverne i klasserne oven over, der har brug for hjælpen til at komme af sted. Og de vil nærmere synes kampagnen er latterlig. De er godt klar over det hvis de pjækker for meget, og vil nærmere bruge den til at fjolle med at “jeg har fået den fem gange”, end til alvorligt mene hinanden burde komme, eller genoverveje deres opførsel.
– Michelle Moltsen Kjølner, Højvangskolen ved Svenstrup J

En stor succes. Jeg er sikker på, at kampagnen bliver en stor succes. Der er allerede indkøbt flere SMS’er, for børnene er vilde med at sende beskeder til hinanden via kampagne-siden. Og det er den slags der kan måles: Hits på siden, afsendte SMS’er, beskeder på Facebook, plakater set og ørehængere hængt i ørerne. Det vil kampagnen blive målt på, og pengene vil sikkert synes godt givet ud. Men vi får aldrig at vide om nogen føler sig ramt af kampagnen, på den gode måde. Var det sjovt for ham i ottende der aldrig dukker op, at høre sangen i radioen? Blev han væk, mens klassen grinede – måske lidt af sådan en som ham? Og hende der har det hammersvært i tiende? Ville, og kunne, nogen sende hende et Wake-Up Call som ville blive tolket som en positiv og motiverende “Vi savner dig”-besked? Version2, en nyhedsside om teknologi, har bedt om aktindsigt i kampagnen. Hele herligheden har kostet 14,4 millioner, og de morsomme SMS’er koster omkring 300 kr stykket. Man kunne spørge sig selv hvor mange opkald fra inspektøren, lejrskole-præmier til landets ti mest fremmødende klasser og alvorlige samtaler med læreren de penge kunne have købt. Sådanne tiltag kræver bare, at man opgiver at have en klar kampagne med start, slut, fastlagt budget og målbar succes.

Skrevet af tidl. medarbejder Kristian Lund

]]>

Digital trivsel