En god video, fra Mobiler Mod Mobning-projektet, fra elevrådet på Lundskolen ved Horsens. De har leget med “mobning på afstand”, med et sjovt, men ikke fjollet, resultat:

 

Cyberhus’ Mobiler Mod Mobning projekt har med dette besøg afsluttet det første års workshops, men vender tilbage til landets skoler i det nye skoleår. Vi har rigtig gode erfaringer med vores workshop-koncept (som du kan læse mere om her), og det mener vi bla. er fordi vi har et godt udgangspunkt for gruppearbejde. Når vi hjælper ungerne med at lave små kampagnefilm mod digital mobning, mener vi at de følgende punkter er bidragende til successen. Vi håber de kan inspirere til at bruge IT til gruppearbejde i skolerne:

  • En klar, produktorienteret, opgave. Det er langt mere motiverende at lave en ting der skal vises frem, end en samling opgaver uden sammenhæng. Vi glæder os faktisk til at se resultaterne, og det tror vi på ungerne kan fornemme.
  • En opgave med flere dele. At arbejdet skifter undervejs er både vigtigt for at holde gejsten, men også for at alle kommer på banen. På en Mobiler Mod Mobning workshop skal vi bruge både skuespillere, tekstskrivere, kameraførere og klippere – der er et samlet produkt, men opgaven er ikke ensformig!
  • Easy to learn, hard to master. Det skal være nemt at gå igang og komme i mål, men der må gerne være masser af mulighed for at gøre det bedre, og bedre, og bedre. I projektet får jeg tit lov til at sige “det er rigtig godt, kunne man også…?” – vi presser hårdt på, men først dér hvor det er godt nok, men kan blive endnu bedre.
  • En anderledes opgave. Det er ikke sjovt at løse en stor ligning sammen; men måske er det sjovt at skulle bygge en katapult og regne sig frem til hvordan man rammer med den. Vores projekt handler om trivsel i klassen og skolen, men inddrager i høj grad mediefag. Og selvom det aldrig må blive en gimmick, er de nye medier nu engang spændende, især for de unge – kan man lave et seriøst projekt der bruger “de nye medier” er opgaven alleredes anderledes end hverdagen.
  • Det er ok at lave en “prototype”. En Mobiler Mod Mobning-workshop tager en skoledag; 5 klokketimer. Alligevel kan vi ikke nå alt hvad vi, og den enkelte gruppe, gerne vil. Gør klart på forhånd om der forventes et afpudset produkt der er så godt som det kan blive, eller et rigtig godt udkast. Det sidstnævnte behøver ikke være en falliterklæring; vi har ofte skamrost en rigtig god idé eller godt ramt detalje, samtidig med at alle er med på at filmene ikke er af noget lignende professionel karakter.
  • Tænk over grupperne. Her forlader vi os på lærerne, der kender deres klasser bedre end os. Det vigtigste vi kan sige overordnet er at der ikke må være flere i en gruppe, end der til enhver tid er beskæftiget – slet ikke to for meget, så starter udenoms-snakken alt for nemt!

 

Og på falderebet lige et par bonus-idéer til gruppearbejde i nye medier (skriv endelig hvis du kender til, har prøvet eller vil prøve en af idéerne!):

  • Skriv en artikel til Wikipedia. Research hvad kravene er for optagelse, find korrekte kilder og henvisninger, skriv i et passende sprog, ret fejl, sæt siden godt op, find billeder der må bruges eller tag dem selv og lær og om Creative Commons licenser og copyright.
  • Lav en (moderne) præsentation. Enten til brug på projekter, eller en god video/animation der forklarer et emne i tekst, grafer, billeder og video. Det kunne være en guide til privatliv på Facebook til forældrene, eller bare en sjovere måde at lave plancher på i geografi.
  • Andre mobil-projekter. Man kan dokumentere sine fund i biologi (med GPS-koordinater), eller blande hjemkundskab eller sløjd med et sprogfag og lave TV-køkken eller byg-selv-program til international brug (kan evt. uploades steder som her: https://www.howcast.com).

]]>

Digital trivsel