Lige i kølvandet på NemID, starter Europa-Kommissionen nu et lignende fælles-europæisk projekt, der skal skabe et overordnet login-system, både juridisk og teknisk. Første skridt er en offentlig høring, og Center for Digital Pædagogik har været på banen med et svar. Design af login-systemer, enkryption og juridiske spisfindigheder synes måske langt fra det pædagogiske arbejde, der er kernen i centret. Men når vi tror på vigtigheden af vores arbejde, er det netop fordi vi ved, at den teknologi vi og de unge bruger, har stor betydning. Som ansvarlige voksne skal vi tage ansvar for den digitale trivsel – og det betyder også at sikre sig, at de unges interesser bliver hørt, når den næste teknologi, der kommer til at spille en rolle i vores alle sammens hverdag, skal planlægges. Hidtidige systemer, herunder NemID, er udformet til identifikation; de skal gøre det muligt for mig og min bank at bevise at vi “er hvem vi påstår at være”. Det er ofte praktisk og nødvendigt, men der er en stor mangel; såkaldt verifikation. Verifikation er, når man bekræfter sandheden af et udsagn, og ikke hele identiteten – matematikken bag er langhåret, men velafprøvet og sikker. I CfDP’s online rådgivning kunne vi for eksempel godt bruge muligheden for at kende alder og køn på de børn og unge, vi snakker med; både i rådgivnings-situationen og til vores statistik. Men hvis vores teknologiske løsninger kun tillader identifikation, så vil vi hellere være fri for at vide noget – barnet eller den unges anonymitet er langt det vigtigste. Med et system, der understøtter verifikation, kunne et barn logge på vores chat og samtidig vælge kun at videresende de få oplysninger, vi beder om – mens vi i den anden ende er sikret, at oplysningerne er sande. En sådan løsning er samtidig den eneste måde at sikre privatlivets fred, også blandt de børn, unge og udsatte, vi gerne så trives i den digitale nutid og fremtid. Hvorfor skal dørmanden kende dit navn? Hvorfor skal dit bibliotek kende dit CPR-nummer? Skal enhver hjemmeside have din adresse, når de egentlig kun har behov for at sikre, at du er dansk statsborger? Med et system, der tillader verifikation, bliver borgerne aldrig nødt til at dele mere viden end højst nødvendigt. I samme høringssvar benyttede vi os af lejligheden til at svare på spørgsmål omkring de små irriterende “acceptér”-knapper, vi alle sammen trykker på, hver gang vi skal installere et stykke software, eller oprette os som brugere på en ny service eller hjemmeside. Modsat stort set alle brugere, og i hvert fald alle unge brugere, så mener folkene bag sådanne click-through licenser, at det har en juridisk betydning. På den ene side giver det mening, at man indgår en aftale – på den anden side har vi slet ikke tid til at læse eller overskue konsekvenserne, mindst af alt hvis man er barn eller udsat ung. Derfor mener vi i CfDP, at sådanne aftaler skal kunne opsiges ligeså nemt, som de er indgået – hvis jeg som ung fortryder at have givet en service lov til at læse mine mails, eller sælge mine personlige oplysninger til reklame-branchen, så skal aftalen ophøre det øjeblik, jeg melder mig fra igen.
For de voksne, der tager sig af børn og unge i plejefamilier, på institutioner og i klubber og fritidsordninger vil alt andet også have uoverstigelige konsekvenser. Hvor meget hæfter en institution, hvis en ung har forgrebet sig mod bruger-betingelserne af et stykke software? Hvor mange siders jura skal den enkelte pædagog læse, før han kan opfordre børn til at bruge en tjeneste på nettet? Kun hvis det er trivielt nemt at slippe ud af sådanne aftaler, kan lærere, pædagoger og professionelle værger for børn og unge udføre deres arbejde ordentligt i den digitale verden. Det ville være synd, hvis vi af rent juridiske årsager blev nødt til at holde den digitale trivsel en arms længde væk i det professionelle møde med børn og unge. Center for Digital Pædagogik opfordrer derfor til, at de juridiske og teknologiske løsninger ligger så megen magt og kontrol hos den enkelte bruger som overhovedet muligt. Så vi alle sammen kan komme i gang med at støtte, hjælpe og lege med de unge, med alle de værktøjer vi har.

]]>

Digital trivsel