☰  Menu

Avatarer & Kommunechats ændrer den digitale rådgivning

Cyberhus har taget et kæmpe ryk op i rådgivningssuperligaen. Udover at tilføre liv og farver på sitet, kunne vi i oktober introducere en række nye funktioner. Der er blandt andet kommet Filtrering af indhold, Afstemninger, Bladre-funktion, Avatar-smileys til de unge og Rådgiver-bitmojis. Og der kommer mere...

Den seneste opdatering af Cyberhus har sendt rådgivningssitet med katapult ind i fremtiden. Det er den femte generation af Cyberhus, og platformen har med opdateringen taget et af sine hidtil største ryk. Vi er stolte af endnu engang at have genopfundet de rammer, som vores pædagogiske praksis kan udfolde sig i, så den bevarer sin relevans for de nye generationer.

Den nye forside, okt 2017 – klik for at gå til siden

Avatarer på både unge og rådgivere

Som en del af den seneste opdatering har vi fokuseret på at give sitet personlighed. Vi har længe ønsket at give de unge bedre muligheder for at udtrykke sig visuelt, og vi tænkte de to ting kunne kombineres i indførelsen af avatarer, dvs en slags anonymiserede profilbilleder. Nu kan de unge derfor vælge mellem 25 forskellige smileys, som kan tillægge deres indlæg en bestemt følelse.

“Mange farver. Pang pang 🙂 og nemt at finde rundt i”
– Tristan

For også at tydeliggøre, at vi har mennesker af kød og blod til at sidde i den anden ende, har vi givet hver enkelt rådgiver sin egen avatar på sitet. På den måde vil de unge nemmere kunne relatere sig til den feedback de får i brevkassen.

Også de store slideshows i toppen og hovedmenuens farvetema er med til at give kulør og håb til den ellers ofte barske virkelighed, som indholdet ofte afspejler. – klik for at gå til siden.

Aarhus kommunes side på Cyberhus.dk – klik for at gå til siden

Cyberhus er kommunernes nye platform

Det er en mangeårig vision, der nu tager form, når vi bygger bro mellem Cyberhus’ digitale infrastruktur og kommunernes åbne rådgivninger.

Der er konstant høj efterspørgsel på rådgivningen i Cyberhus, og vi ved samtidig, at det kan være en udfordring i det forebyggende sociale arbejde i kommunerne at praktisere tidlig opsporing. Derfor har vi længe ønsket at drage nytte af hinandens ressourcer. Og nu er vi godt på vej.

“Der meget bedre overblik og lige til og så det mere frisk at se på med farver”
– Anonym ung

I skrivende stund samarbejder 10 kommuner med Cyberhus, og der er flere på vej ind. Samarbejderne er af forskellig karakter, men de fleste er startet med at rådgive via chat. Vi arbejder løbende med at udvide den palette af digitalpædagogiske værktøjer, som kommunerne kan benytte efter behov, og indenfor den næste uges tid lancerer vi også lokale Brevkasser.

De 4 tidligere versioner af Cyberhus

Den nye opdatering kalder vi Cyberhus 5.0, men for de af jer, som har lært Cyberhus at kende for nylig, syntes vi det kunne være sjovt at lave en kort gennemgang af vores tidligere versioner. Lidt nørdet, indrømmet.

(klik på billederne for fuld størrelse)

I 2004 åbnede Cyberhus 1.0. Dengang som et animeret 3D-hus, i bedste Second Life-stil. Besøgende kunne bevæge en lille mand rundt i huset og besøge de forskellige værelser, som indholdt tematiserede rådgivningsressourcer. Der var “sjove flashfilm” og andre oldnordiske artifakter. Der var endda en færøsk afdeling for de danske færinge.

2009: Cyberhus 2.0 udnyttede browserens bredde og kunne præsentere rummene i en smukkere, mere naturtro 3D grafik. Den lille mand var væk, men rummene var blevet mere levende og lækre. Til gengæld var designet tungt at hente frem og man skulle have god tålmodighed, når man skiftede mellem sitets afdelinger. Sitet var flot men upraktisk.

2013: De unge savnede overblik over den hastigt voksende mængde af indhold på sitet, og det var besværligt for dem at navigere “ude fra gaden og ind i huset”. Vi lancerede derfor Cyberhus 3.0 med fokus på overskuelighed og på at trække brugerne fra gaden og direkte ind i huset. Samtidig begyndte vi at præsentere de unges eget indhold direkte på forsiden.

2016: Mobilbrugerne havde efterhånden overhalet pc-brugerne i antal, og vi havde brug for at simplificere vores site og gøre det så mobilvenligt som muligt. Derfor samlede vi vores indhold på tværs af kategorier i Cyberhus 4.0, så der ikke længere var flere “brevkasser”, men kun én brevkasse med forskellige tags. Sitet kunne nu indlæses lynhurtigt på mobilen, og google belønnede os med endnu flere besøgende.

Oktober 2017: nyt niveau!

Med det nedbarberede mobilsite havde vi skyllet farver, spræl og finurlighed ud med badevandet. Med støtte fra Veluxfonden var vi samtidig begyndt at samarbejde med flere og flere kommuner, og sitet havde svært ved at rumme den kompleksitet, som det krævede.

Det nye Cyberhus 5.0 har medbragt meget mere end blot nyt design – vores nye Afstemninger kan eksempelvis både benyttes til social pejling og give os indblik omkring nogle af de tematikker vi har særligt fokus på for tiden. Avatarerne giver et helt nyt, rigt lag af information til rådgivningen, og integrationen af de kommunale rådgivninger giver et helt nyt afsæt for henvisningsmulighederne mellem vores frivillige tilbud og de kommunale tilbud.

Næste skridt…

Vi arbejder i skrivende stund på flere forskellige værktøjer og udvidelser til de kommunale rådgivninger på Cyberhus. Vi afholder desuden temadage med jævne mellemrum, hvor interesserede kan komme og høre erfaringerne fra de, der allerede er i gang med deres egen kommunale digitale rådgivning.

Er du interesseret i at høre mere?

Kontakt centerleder Anni Marquard på anni@cfdp.dk

 

Dette projekt er støttet af
Suppprted by the Velux Foundation

Skriv ny kommentar

Vil du modtage CfDPs nyhedsbrev?

Nej tak