☰  Menu

Gamere: Verdens største minoritet

Spil skal tages alvorligt; både som kultur og som industri. Politikken kan i dag fortælle, at spilindustrien i 2013 omsatte for 416 milliarder kroner på globalt plan, og således – med god margin – har overhalet filmindustrien. Alligevel står vi tilbage med en kultur der negliceres og mystificeres i forhold til film, tv, litteratur og kunst. 
 
Læs artiklen fra Politikken:
Computerspil er dobbelt så stort som film 
 
Spil er fantastiske! De kan lade spilleren gå på eventyr, dyrke sport på verdensplan, overleve uhygge og gru – Men det har vi været omkring før: Dit digitale liv.
Uden at have grandiose vrangforestillinger om blog-indlægs rækkevidde og pondus er det mig stadig en gåde, at et kulturmedie der kun vokser og vokser (National stigning i omsætning på 83% fra 2011 – 2013) stadig fra politisk side negliceres og i den offentlige debat enten behandles som en forbigående dille eller som katalysatoren for unge mænds kriminelle tendenser.
Politikken understreger det faktum, at i USA – der findes ingen dansk optælling – er der flere voksne kvinder end mandlige teenagere der spiller computerspil, og den gennemsnitlige alder for en gamer er 31 år. Sammenholdt med at 45% af ALLE danskere indenfor det sidste år har spillet computer- eller videospil tyder det på, at spilmediet fortjener større opmærksomhed og seriøsitet end det hidtil har fået.

Ønskeliste

Cyberspace (herunder spiluniverser m.m.) er ikke et separat og lukket rum hvori børn og unge leger lidt rundt i engang imellem. Cyberspace er  en direkte forlængelse af den (såkaldte) virkelige verden og skal så absolut tages seriøst i forhold til børn og unges gøren og laden deri. Politikkens spændende artikel er et fint skridt på vejen til at få udbredt at computerspil og spilkultur er kommet for at blive; men jeg tror der skal mere til førend vi havner der hvor spilmediet accepteres på lige fod med f.eks. filmmediet.  Jeg kunne godt tænke mig:
  • Politisk støtte til bredt organisatorisk samarbejde i forbindelse med udarbejdelsen af en dybdegående anbefaling/vejledning for skolelærere, pædagoger, forældre m.fl. af de mest populære spil; et konkret og konstant udvidende supplement til PEGI.
  • Statslig støtte til spiludviklere på lige fod med filmskabere.
  • En bred social accept af spil som ufarlig og ganske fremragende underholdning.
Inden koret af læsere stemmer i med strofer fra Lennons Imagine, ved jeg godt, at den udvikling og accept jeg plæderer for er et stykke vej ude i fremtiden – måske nok et langt stykke vej, men hey – vi er i det mindste på den rette vej! De tre punkter hænger sammen; ligeså snart den politisk velvilje åbner op for information og dialog om spilmediet vil den sociale accept følge efter – samtidig er den politiske velvilje som oftest ansporet af hvad der interesserer (og kan bevæge) vælgerstemmerne. Så hvis ingen giver sig først vil udviklingen højst sandsynligt stå i stampe lang tid endnu. Desværre.
Hos CFDP leder vi i øjeblikket, sammen med flere samarbejdspartnere, med lys og lygte efter fondsmidler til at iværksætte flere initiativer for at facilitere og kickstarte dialogen og debatten om computerspil. Følg udviklingen i nærværende blog, på vores Facebook– eller vores Twitter-konto.
 

Vi er rigtig godt i gang, men vi er stadig kun ved at komme op i fuld fart!
Skrevet af tidl. medarbejder Christian Mogensen

Skriv ny kommentar

Vil du modtage CfDPs nyhedsbrev?

Nej tak