☰  Menu

Roskilde Kommune: Fælles mission på tværs af afdelinger

Til juni går Roskilde Kommune online med anonym chatrådgivning for sårbare unge. Kommunen har indgået et samarbejde med Center for Digital Pædagogik (CfDP), som skal stå for udviklingen og driften af den nye chatrådgivning. Chatten kommer i høj grad til at understøtte det tværgående samarbejde om at hjælpe sårbare unge, som kommunen har på tværs af afdelingerne.

Kommunen vil opspore sårbare unge online

Roskilde Kommune vælger nu også at tage digital rådgivning i brug for at opspore sårbare unge med ondt i livet eller unge, som er i risikozonen for at udvikle problemer. På den måde kan kommunen gribe ind på et tidligt stadie og eventuelt forebygge fremtidige problemer. Lederen hos Træning og Sundhed i Roskilde Kommune, Hanne Ourø Jensen, håber, at det kommende projekt kan give svar på, om chatten er et godt medie til at opspore sårbare unge tidligst muligt med det formål at motivere dem til at tage imod hjælp. “Vi håber at komme i kontakt med nogle af de unge, som vi ellers slet ikke ser, eller som vi ser meget sent, når de allerede er inde i en skæv udvikling,” siger Hanne Ourø Jensen.

Roskilde Kommune ser anonymiteten som en stor fordel. Motivationsfasen for at få lov til at gøre en forskel for unge mennesker kan være lang, da mange er blufærdige omkring problemer i familien såvel som egne problemer. Derfor kan anonymiteten hjælpe de unge til hurtigere at søge hjælp og samtidig give kommunen mulighed for at introducere de unge til den hjælp, de kan tilbyde.

CfDP skal lære os at lave digital pædagogik

Roskilde Kommune har dermed tilsluttet sig den store gruppe af kommuner, som i øjeblikket samarbejder med Center for Digital Pædagogik om digital chatrådgivning. Hanne Ourø Jensen ser frem til samarbejdet og håber, at CfDP kan hjælpe kommunen på flere områder, bl.a. udvikling af et samarbejde med en frivillig organisation, positiv informationsudveksling omkring det at chatte med unge online og generel erfaring inden for det digitale område. ”De skal lære os at lave digital pædagogik, for det er et område, vi ikke selv er så gode til,” forklarer Hanne Ourø Jensen. Hun fortæller, at der ligger mange overvejelser og faste procedurer til grund for, at kommunen skal møde borgerne direkte og personligt. Men da mange af de unge lever en stor del af deres liv via digitale medier digitale, må Roskilde Kommune møde dem på anden vis.

Chatten er et redskab, som kan åbne op for et tværgående samarbejde

De sårbare unge er en udfordring for kommunen, og for mange af afdelingerne er det en kerneopgave at hjælpe børn og unge i gang med et sundt og godt voksenliv. Et samarbejde på tværs af afdelinger er derfor nødvendigt, og chatten har i andre kommuner vist sig som et godt redskab til det tværgående samarbejde. Man er uafhængig af geografisk afstand, og der kræves kun en computer og en internetforbindelse. “Det giver mening, at vi samarbejder, så vi kan få størst mulig viden og kapacitetsopbygning omkring rådgivning og tidlig opsporing af sårbare unge mennesker via internettet,” afslutter Hanne Ourø Jensen.

Læs mere om CfDPs kommunesamarbejder her

Skriv ny kommentar

Vil du modtage CfDPs nyhedsbrev?

Nej tak