☰  Menu

Noget på spil i 2017

Interessen for computerspil vokser stadig - til trods for 30 års stabil fremgang, er de pixelerede eventyr himmelstormende populære i disse dage. Astralis, North, Team Solomid og alle de andre danske og dansk-baserede hold som har vist, at computerspil ikke længere kun er "ligegyldig" tidsfordriv, men derimod også en mulig karrierevej. Computerspil både vil og skal tages seriøst. Vi har hos CfDP øget vores fokus på spillene, og i endnu højere grad på spillerne - for hvad sker der, når timerne foran skærmen bliver flere og flere, og vennerne i stigende grad bliver digitale?

 

Første halvdel af 2017 er efterhånden i bogen, og der har været travlt på CfDP-kontoret. De faste foredragsholdere har haft travlt med, at snakke sociale medier, skærmtid, klasserumsledelse, hævnporno, digital dannelse – og som noget nyt – computerspil. Gamingen er blevet en integreret del af de fleste af vores oplæg om Den Digitale Generation, fordi de fylder mere og mere i de unges skærmfyldte hverdag. Oveni har vi også kunnet se et behov for, at lave dedikerede oplæg og foredrag om spil og spilkultur. Der har været oplæg og workshops til spilfestivaller, kultur-events og emne-uger, for firmaer, skoler og gymnasier hvor vi har arbejdet med spillene og den ny-populære eSport. Vi har snakket forbrug og overforbrug, voldelige spil og aldersmærkninger, eSport og idræt, og afledt af de mange avisoverskrifter – også rigtig meget om afhængighed og spil-ludomani.

De store LAN-events bliver flere og flere i Danmark – Her GG Festival med over 1000 unge, hvor Christian holdte oplæg tidligere i år.

Det er vigtige emner. Særligt drengene har fået et afløb for den digitale interesse via eSportens opstandelse, så nu er spiltid ikke længere bare spildtid, men derimod træning for at blive den næste Bjergsen, dev1ce eller n0tail – og det giver nogle udfordringer for både forældrene i hjemmet men også lærerne og pædagogerne i skole- og klub-miljø.

Astralis-brandet har i 2017 været på alles læber – også de store mediers.

De sidste 30 års udvikling har vist os, at både internettet og computerspillene “nok” er kommet for at blive. Hos Center for Digital Pædagogik ser vi det som vores ypperste opgave ikke at indskrænke, afvikle eller afvænne interessen og begejstringen for de “nye” medier, men målrette og kvalificere den.

Vi har stadig fuld gang i vores social gaming-tilbud hos Aarhus Kommune, hvor vi har måttet udvide tilbuddets rammer med 50% for at møde den store efterspørgsel, men stadig har unge på venteliste.

Gaming er allerbedst når det er socialt.

Vi er klar på at tage snakken om, hvordan man laver et godt eSports-tilbud på sin efterskole, ungdomsklub eller uddannelse. Vi inddrager kost, motion, kommunikation, team-building og det menneskelige aspekt mindst ligeså meget, som vi tænker på jungle-ganks, one-taps og headshots. Vi er klar på at tage snakken om, hvordan man får lavet aftaler med de unge om, hvornår computerspil er på sin plads og hvornår fokus skal være på aftensmad, familie eller motion. Vi er klar på at snakke om, hvordan man spiller computerspil – på den gode måde.

Find vores oplæg om gaming og eSport for forældre HER og for fagpersoner HER.

Skriv ny kommentar

Vil du modtage CfDPs nyhedsbrev?

Nej tak