☰  Menu

En gruppe til gamerne

Vi blev i efteråret 2015 kontaktet af to medarbejdere fra Aarhus Kommunes Ungdomscenter efter et foredrag om gaming og gamer-kultur. De havde en gruppe drenge, der spillede så meget computer, at det gik fatalt ud deres skole-, familie- og sociale liv. Kort tid efter startede Thoke Thomsen fra Ungdomscentret og Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik hvad der senere skulle blive til gaminggruppen "UC Gaming", hvor de unge mødtes ugentligt og både snakkede om deres spillerier - men også spillede sammen. Forældre og fagpersoner var i høj grad bekymrede for, hvor meget tid der blev brugt foran computeren og hvilke udfordringer det måtte give den unge “som jo altså i forvejen havde det rigtige svært”.

Elektronisk empowerment

Vi startede med tre unge. Tanken var i første omgang at give dem en gulerod for at engagere sig i en hverdag på Ungdomscentret. Computerspillene og samværet med Thoke og jeg skulle kunne gøre centret og dets andre tilbud mere attraktive. Det gav dog meget hurtigt mening at vende problematikken ifht. det bekymrende forbrug af spil om: Spillene var ikke årsagen til, at det stod skævt til i skolen eller hjemmet; de var et symptom herpå. Vi mødte en gruppe unge der hjertens gerne ville være både sociale og involverede, men af forskellige årsager ikke evnede eller turde det. Derfor søgte de over i spillene – en arena skræddersyet til at give tilpas med ansvar, modstand, støtte, feedback og skulderklap.

Computerspil er ikke designet til at være sjove – de er designet til at man lykkes deri

Computerspil er på den måde fantastiske – når man tænder for konsollen i hjemmet, er man pludselig ham, der kysser prinsessen, slår dragen ihjel og redder verden. Det er en sund oplevelse at have – ung som gammel – hvis man formår at omsætte sin empowerment til resten af livet også. Da vi vendte ligningen om, begyndte den ellers uløselige knude at løsne sig: Der var et fælles fodslag for kommunikation og læring som ellers tidligere havde været usynligt – pludselig kunne der snakkes i fulde 60 minutter om moderne neurovidenskab, lovgivning og samtidshistorie, og med et trylleslag engageredes de unge med både hjerne og hjerte i projektet – og i sig selv. Vi gjorde en indsats for at møde de unge dér, hvor de rent faktisk var – fremfor dér, hvor vi godt kunne tænke os de var.

Gennem støtte fra bl.a. superviserende psykologer og interesserede kolleger udvikledes projektet og dets målramme. Flere af de unge engagerede sig igen i skolen og familien, og alle mødte sociale målsætninger i både forældres, fagpersoners og deres egne øjne.  

Kommunalt samarbejde

I dag er projektet forankret i Ungdomscentret under Aarhus Kommune og Center for Digital Pædagogik; tilsammen ydes der en tværfaglig og personnær indsats på tværs af alle de diagnoser, problemstillinger, udfordringer og personligheder som gruppen rummer. Seneste store projekt var at indrette de fine lokaler Ungdomscentret har tildelt os med hajer, bølger, og alskens maritime elementer – for det skulle jo matche de indkøbte computere fra Shark Gaming. De unge mødte op langt flere gange om ugen end projektet var rammesat til – ikke for at spille computer – men for at male, arbejde, hjælpe og være sammen om deres projekt.

Aarhus Kommune som hele samt en stor del af de tilknyttede medarbejdere har været uvurderlige for, at projekt har kunnet nå en sådan grad af stabilitet og faglig kapacitet som i dag; både administrative medarbejdere der har hjulpet med at finde de rigtige paragraffer og genveje i knudrede regelsamlinger, og det personale hvis store viden på det pædagogiske og psykologiske felt har kunnet kombineres med CfDP’s erfaring og know-how om digital pædagogik og digital identitet, for muliggøre at møde de unge på deres præmisser.

Rejsen har kostet mange sene nattetimer med projektbeskrivelser, fondsansøgninger, bevillinger, målsætninger og tanker – men tilbage står vi nu med over 10 unge i gruppen, flere på venteliste og en fantastisk hverdag med nogle skønne sociale og engagerede unge, som har fået et sprog for deres hobby og en forståelse for hvordan den enten kan være springbrættet ind i de rum, som deres jævnaldrende befinder sig i – eller trinnet videre til en karriere som eSports-atlet – eller foredragsholder med speciale i computerspil…

Ungdomscentret i Aarhus Kommune og Center for Digital Pædagogik er i øjeblikket igang med at evaluere og systematisere den lange proces som har ledt til den succesfulde “UC Gaming”-gruppe, så vi i starten af 2017 vil kunne hjælpe andre kommuner med at etablere lignende tilbud.

6 kommentarer

  1. Anders Ottendahl siger:

    Det lyder som et super spændende og godt initiativ, håber at det lykkes jer at få udbredt projektet.

  2. Christian Mogensen siger:

    Mange tak, Anders.
    Vi er pt. igang med, at skære projektbeskrivelsen til således, at den kan rulles ud til andre kommuner og interessenter. Det bliver spændende at se, om vores succes fra Aarhus kan overføres til andre steder i landet også 🙂

    • Lasse Hansen siger:

      Hej Christian,

      Fantastisk arbejde! Jeg vidste ikke i var så langt i Århus. Jeg er selv igang med at få Viborg Kommune til at købe ind på ideén – kan vi bytte email addresser og sparre lidt?

      Vh
      Lasse

  3. Emil siger:

    Det jo lige mig 😀

  4. Per siger:

    Godt af se I er kommet så langt med projektet, Christian og Thoke.
    Spændende at deltage i sammen med knægten

Skriv ny kommentar

Vil du modtage CfDPs nyhedsbrev?

Nej tak