☰  Menu

Aktiv kamp mod fake news

Fake news og disinformation fylder meget i medierne og i den offentlige debat i både ind- og udland. Derfor har det europæiske netværk, Insafe, valgt at sætte særligt fokus på emnet til deres næste træningsmøde, som finder sted i Zagreb, Kroatien, den 17-18. maj. Pædagogisk konsulent Niels-Christian Bilenberg fra Center for Digital Pædagogik (CfDP) er med, når der skal tales strategier og praksis i kampen mod falske nyheder og de såkaldte "challenge games".

Digital informationsforurening og kildekritik

Begrebet fake news kom for alvor frem under den amerikanske valgkamp i 2016, hvor der blev spredt opdigtede historier på de sociale medier. Gennem eksponering og især deling kunne de falske nyheder hurtigt nå ud til et meget stort antal mennesker. Herhjemme har fake news også fyldt meget, og både DR, Københavns Universitet og analysevirksomheden Wilke har sat fokus på emnet. Sidstnævnte har for nylig udført en meningsmåling, som viste, at 24,4 % af danskere har fået mindre tillid til de danske medier, efter der er kommet fokus på de falske nyheder. Især de unges tillid til medierne har lidt et knæk (28 % af de 18-29 årige). I CfDP er vi også bekendte med begrebet, og vi møder på vores foredrag flere fagpersoner, som bekymrer sig om de unges ukritiske tilgang til kilder.

”Lærere og pædagoger er bekymrede på elevernes vegne, fordi der i stigende grad hentes info fra små bobler på Facebook, og fordi der i dag spekuleres i at vildlede. Det er endnu et af mange aspekter, der hører under den digitale dannelse,”

siger Jonas Ravn, foredragsholder og projektleder hos CfDP.

Hvordan spotter man falske nyheder?

I sin e-bog “Falske nyheder” giver journalisten Erkan Özden sit bud på måder at opdage de falske nyheder på. Han er vært på DR’s skoleprojekt ”I Sandhedens Tjeneste”, hvor han lærer unge om kildekritik, troværdighed og falske nyheder. Derudover holder han løbende foredrag og workshops om emnet på landets skoler og gymnasier. I bogen kommer Erkan blandt andet ind på, hvordan man må man stille sig selv kritiske spørgsmål, inden man deler nyheder med vennerne på Facebook, Snapchat eller andre sociale medier. Hvem er afsenderen, og er det et medie, man kender? Ser nyheden mærkelig ud med stave- og formuleringsfejl eller synligt manipulerede billeder? Og lyder det bare for vildt til at være sandt?

E-bogen er et godt og informativt materiale som giver en god introduktion til fænomenet falske nyheder, og som i øvrigt er gratis at downloade.

Kilde: Wilkes for Jyllands Posten

Fake news omkring “challenge games” udfordrer rådgivningen

Pædagogisk konsulent ved CfDP Niels-Christian Bilenberg fortæller, at mange europæiske online rådgivninger har haft problematikken omkring falske nyheder helt tæt på gennem de seneste måneder, især fake news om de såkaldte challenge games. Challenge games handler om at unge eftersigende udfordrer hinanden i en slags “spil” til at gøre skade på sig selv. Dette fiktive fænomen er startet som falske nyheder, men folk har taget nyhederne for pålydende, og gennem omtale på sociale medier er fænomenet blevet reelt. Det er dog vigtigt at understrege, at udbredelsen af fænomenet vurderes til at være stærkt overvurderet. Disse falske nyheder har skabt meget store udfordringer for de forskellige rådgivninger rundt om i hele Europa, som har kunnet mærke et pres fra fagfolk og forældre.

Møde med Facebook om fake news og challenge games

Der har været et udtalt ønske om retningslinjer for, hvordan man håndterer de omtalte nyheder. Blandt andet har Insafe-netværket holdt et online møde med Facebook om challenge games, og om hvordan Facebook oplevede problemet. “Der var det største antal deltagere nogensinde! Det siger noget om, hvor stort et problem, det er,” siger Niels-Christian Bilenberg. Derfor glæder han sig til at skabe en fælles strategi for, hvordan man kan bekæmpe spredningen af falske nyheder, især om challenge games.

“Jeg ser meget frem til at dele erfaringer og viden med de øvrige helplines i netværket, så vi kan blive endnu bedre til at afmontere nyheder om trends, der slet ikke eksisterer, inden de får deres eget liv i medierne med risiko for at blive en realitet,”

afslutter Niels-Christian Bilenberg.

Facebook har netop iværksat et system mod fake news, hvor man let kan rapportere et opslag, som man mistænker for at være falsk. Opslaget vil derefter blive tjekket af uafhængige samarbejdspartnere og stemples som enten “godkendt” eller “under mistanke”.

Læs mere om Insafe her: cfdp.dk/safer-internet-programme

Hvad er Insafe?

  • Insafe er et samarbejde mellem 26 europæiske lande.
  • Insafe koordineres af Det Europæiske Skolenet og støttes af Europa-Kommisionen via ‘Safer Internet Programme’.
  • Insafe er dedikeret til at skabe opmærksomhed omkring internetsikkerhed og har til formål at bevidstgøre især børn og unge om positiv, sikker og effektiv brug af internettet.
  • Netværkets mission er at ruste børn og unge i hele Europa til at begå sig online.

Cyberhus er officiel dansk Helpline

I 2009 blev Cyberhus udnævnt til officiel ‘Helpline’ under det EU-baserede ‘Safer Internet Plus Programme’. Udnævnelsen betyder, at Cyberhus er den officielle danske aktør på området og forpligter sig derfor til at stå til rådighed online for danske børn, unge og forældre, som måtte have spørgsmål om sikker internetbrug. Under EU-programmet i Danmark samarbejder Cyberhus med Medierådet for Børn og Unge, der fungerer som videnscenter på området, og Red Barnet, der er officiel ‘Hotline’. Cyberhus sidder med i Insafe’s styregruppe og er med til at planlægge og udvikle det faglige indhold ved de årlige konferencer.

Skriv ny kommentar

Vil du modtage CfDPs nyhedsbrev?

Nej tak